Методична робота

Навчальна програма з позашкільної освіти 
естетичного напряму
вокально-естрадної студії «Золотий Орфей»
(Методичні рекомендації)



Чотири роки навчання



м. Косів – 2015
Автори:

Морикіт Світлана Мирославівна – культорганізатор, керівник вокально-естрадної студії  «Золотий Орфей» та театральної студії «Ого-го!» Косівського районного Центру дитячої творчості 

Харук Людмила Михайлівна – методист Косівського районного Центру дитячої творчості  


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Музичне мистецтво України – прекрасна і багатогранна сторінка світової культури. Особливу роль у світовому визнанні вітчизняної музики відіграє її естрадне вокальне мистецтво, багате своїми традиціями і творчим потенціалом. Успішний розвиток українського вокального мистецтва в наш час і прогнозованому майбутньому значною мірою залежатиме від діяльності молодого покоління, нової творчої генерації. Тому надзвичайно важливим завданням є пропаганда музичного мистецтва, збирання та популяризація української народної пісенної творчості на заняттях вокально-естрадної студії позашкільного навчального закладу.
Програма вокально-естрадної студії передбачає ознайомлення дітей з історією розвитку української народної пісні, вивчення народних та сучасних естрадних творів.
Метою і завданнями вокально-естрадної студії є:
-         гармонійний розвиток творчої особистості вихованців;
-         надання теоретично-практичних знань, умінь, навичок з основ музичної грамоти, сольфеджіо;
-         ознайомлення з видами та жанрами музичного мистецтва, засвоєння  основних музичних понять та відповідної термінології;
-         формування у дітей вокальної майстерності та культури співу;
-         формування в учнів здатності сприймати та інтерпретувати  музичні твори, висловлювати особистісне ставлення до них, аргументуючи свої думки, судження, оцінки;
-         формування ціннісних орієнтацій, потреби в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні;
-         збагачення емоційно-естетичного досвіду під час сприймання та інтерпретації творів музичного мистецтва і музично-практичної діяльності;
-         спрямування творчого потенціалу на збереження національних традицій рідного краю.
Навчальні заняття вокально-естрадної студії проводяться за інтегрованим принципом набуття вихованцями знань, умінь і навичок з різних видів мистецтва: музика, художнє слово, акторська майстерність, хореографія, сценічна мова.
Авторська програма розрахована на чотирьохрічний термін навчання учнів на початковому (перший – другий роки навчання), основному (третій рік навчання), вищому (четвертий рік навчання) рівнях відповідно у молодшій (6-8 років), середній (9-13 років), старшій (14-16 років) вікових групах.
         Рекомендований чисельний склад груп, в яких організовується індивідуальна та групова робота – 1-6 дітей.
Наповнюваність дітей у групах початкового рівня навчання не повинна перевищувати 10-15 учнів. Форми організації і проведення навчально-виховного процесу: бесіди, театралізовані заняття, індивідуальні та групові заняття, практична робота, колективні творчі справи, ігрові програми, екскурсії, заняття-подорожі, дискусії, заняття-імпровізації, вікторини тощо.  Методи діагностики та перевірки якості навчальних і практичних досягнень учнів: самостійна творча робота, слуховий диктант, бліц-опитування, контрольна робота, аналіз музичних форм, тестові завдання після закінчення першого і другого років навчання.
На заняттях студії початкового рівня навчання здійснюється теоретична і практична підготовка учнів. При викладанні теоретичного  матеріалу використовуються такі методи: бесіда, розповідь, тренінг. Основний час відводиться на практичну роботу. Це виконання вправ, прослуховування музичних творів, робота над хореографічним супроводом до пісень, робота над образним мисленням при прослуховуванні музичного твору, сюжетно-рольові ігри, вивчення ритмічних вправ, розспівування тощо. Деякі розділи і теми повторюються на різних рівнях навчання, однак завдання зростають за принципом поступового ускладнення.
Наповнюваність дітей в групі основного рівня навчання може становити 10-13 учнів. Форми організації і проведення навчально-виховного процесу: бесіди, практична робота, творчі конкурси, тренінги, самостійна творча робота, дослідницька робота, основи хореографії, акторської гри та ін.
Вищий рівень навчання передбачає індивідуальну форму роботи (8-10 учнів), самостійну творчу діяльність учнів, які потребують професійної допомоги для поглиблення знань, удосконалення умінь, навичок під час підготовки до конкурсів, фестивалів тощо. Крім цього на цьому рівні навчання впроваджується студійний практикум.
Методи діагностики та перевірки якості навчальних і практичних досягнень учнів після закінчення основного та вищого рівнів навчання: залікове заняття, екзаменаційна робота, що включають основні теоретичні розділи фахових дисциплін вокального мистецтва: теорія музики, сольфеджіо, основи акторської майстерності та сценічної мови, народна пісенна творчість, фольклористика, хореографія, постановка голосу та аналіз музичних форм; сольна концертна програма, участь у різнорівневих конкурсах.
Важливим аспектом програми є організація індивідуальної і групової роботи, яка підпорядковується єдиній меті і дає можливість здійснювати диференційований підхід до кожної дитини. Також особливе місце відводиться участі гуртківців у концертних програмах, оглядах художньої самодіяльності, фестивалях, пісенних конкурсах.
Заняття у вокально-естрадній студії сприяють розвитку і збагаченню культури почуттів вихованців, вихованню морально-естетичних ідеалів, потреби берегти, продовжувати і примножувати музичні традиції народу.
Програма гуртка вокально-естрадної студії поєднує у собі провідні ідеї  видатних педагогів-музикантів та власну методику сприйняття музичних образів через звукову палітру, що дає змогу стимулювати творчу фантазію дітей у процесі індивідуального і колективного співу, дозволяє створювати доброзичливу і творчу атмосферу на заняттях.
Програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни й доповнення у зміст програми, плануючи свою роботу з урахуванням інтересів гуртківців, а також стану матеріально-технічної бази закладу. Авторська програма передбачає видачу свідоцтв про позашкільну освіту випускникам вокально-естрадної студії «Золотий Орфей» по закінченні чотирьохрічного терміну навчання.



Примірний навчальний план вокально-естрадної студії  
«Золотий Орфей»

Рівень кваліфікації
Віковий склад вихованців, учнів, слухачів
Термін навчання
Кількість годин на тиждень
Всього годин на рік
Рекомендований кількісний склад вихованців, учнів, слухачів
Примітка
початковий
 6-8
1-й рік
4
144
10-15


початковий
9-11
2-й рік
6
216
10-15


основний
12-14
3-й рік
6
216
10-15


вищий
15-16
4-й рік
6
216
8-10






Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п
Назва теми
Кількість годин
Теоретичні
Практичні
Усього
1
Вступне заняття
2
-
2
2
Вимоги до співака вокально-естрадної студії
2
-
2
3
Голосовий апарат співака
4
-
4
4
Гігієна і охорона співочого голосу
2
-
2
5
Звук
4
-
4
6
Людський голос – досконалий музичний інструмент
2
-
2
7
Музика і гра
2
4
6
8
Музика і поезія
2
-
2
9
Музика і природа
2
4
6
10
Артикуляційна гімнастика
2
6
8
11
Дикційний тренаж
-
8
8
12
Робота над музичними вправами
-
6
6
13
Розвиток музичної пам‘яті і спостережливості. Музична уява
4
-
4
14
Основи музичної грамоти
10
-
10
15
Дихання при співі
2
4
6
16
Сценічний образ
-
6
6
17
Розспівування. Робота над художнім виконанням пісні
-
10
10
18
Історія виникнення української народної пісні
6
-
6
19
Родинно-побутові пісні
2
2
4
20
Календарно-обрядові пісні
2
6
8
21
Вивчення дитячих естрадних пісень
-
40
40
22
Підсумкове заняття
4
-
4
Всього за рік
54
90
144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.     Вступне заняття . (2 год.)
Ознайомлення з річним планом роботи, приладами та обладнанням студії. Техніка безпеки, організація робочого місця в класі. Ознайомлення з розкладом занять вокально-естрадної студії.
2.     Вимоги до співака вокально-естрадної студії. (2 год.)
Особливості навчального процесу у вокально-естрадній студії. Вимоги до співака вокальної студії. Заборони та обмеження.
3.     Голосовий апарат співака. (4 год.)
Ознайомлення з будовою голосового апарату. Охорона співочого голосу. Вимоги до співака вокального ансамблю.
4.     Гігієна і охорона співочого голосу. (2 год.)
Особливості формування і розвитку голосу. Хвороби органів голосового апарату та їх профілактика. Заходи з гігієни голосу. Основні правила, що забезпечують збереження здоров'я голосового апарату.
5.     Звук. (4 год.)
Види звуків. Звуки навколо нас. Властивості звуку: висота, тривалість, голосність, тембр. Звукоряд. Про що говорить музика. Музика в житті людини. Участь в колективній творчій справі «В країні Добра і Чемності».
6.     Людський голос – досконалий музичний інструмент. (2 год.)
Властивості людського голосу. Практичні заняття.
7.     Музика і гра. (6 год.)
Роль і значення музики в ігровій діяльності. Музика – елемент гри. Особливості музики в ігровій діяльності. Практичні заняття.
8.     Музика і поезія. (2 год.)
Поезія – джерело творчості композиторів. Музика і мистецтво художнього слова. Музичні образи в поетичних творах. Прослуховування музики.
9.     Музика і природа. (6 год.)
Образи природи в музиці. Прослуховування органічної музики (спів пташок, звуки лісу, голоси тварин тощо). Ігрова програма. Екскурсія до лісу.
10.                       Артикуляційна гімнастика. (8 год.)
Робота артикуляційного апарату. Робота з дзеркалом. Вправи на язик. Вправи на правильне формування музичних фраз та чіткості вимови тексту музичного твору. Практичні заняття.
11.                       Дикційний тренаж. (8 год.)
Дикційний тренаж з використанням скоромовок та артикуляційних ігор. Дикційні вправи. Постановка розмовного голосу. Практичні заняття.
12.                       Робота над музичними вправами. (6 год.)
Практична робота. Музичні ігри, ребуси, задачі, вікторини.
13.                       Розвиток музичної пам‘яті і спостережливості. Музична уява. (4 год.)
Сценічна атмосфера. Тест «Моя творча уява». Перегляд відеозаписів по даній темі.
14.                       Основи музичної грамоти. (10 год.)
Музичний ритм, метр, такт, розмір. Музичний слух. Виконання ритмічних рухів під музику. Музичні вікторини, вправи. Нотний стан. Звукоряд. Гра «Веселі нотки».
15.                       Дихання при співі. (6 год.)
Еволюція типів дихання. Значення дихання для людини. Будова і функції дихальних шляхів. Регуляція дихання. Робота над дихальними вправами.
16.                       Сценічний образ. (6 год.)
Елементи сценічної дії. Сценічна дія в музичному творі. Комбіноване музичне заняття. Практичні заняття.
17.                       Розспівування. Робота над художнім виконанням пісні. (10 год.)
Мета і значення розспівування. Розучування одноголосних розспівок. Практичні заняття.
18.                       Історія виникнення української народної пісні. (6 год.)
Українська народна пісня – живий скарб народу. Історія виникнення української народної пісні. Види та жанри української народної пісні. Дитяча українська народна пісня як засіб впливу на свідомість людини. Інсценізація народних пісень. Бліц-опитування вивченого теоретичного матеріалу. Розучування українських народних пісень.
19.                       Родинно-побутові пісні. (4 год.)
Першоджерела виникнення родинно-побутової пісні. Тема материнства у творах музичного мистецтва. Колискові пісні. Пісні-забавлянки. Прослуховування та розучування родинно-побутових пісень, колискових.
20.                       Календарно-обрядові пісні. (8 год.)
Першоджерела виникнення календарно-обрядової пісні. Пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, маланкування. Колядка – основа різдвяних святкувань. Прослуховування та розучування календарно-обрядових пісень.
21.                       Вивчення дитячих естрадних пісень (40 год.)
22.                       Підсумкове заняття. (4 год.)
Підведення підсумків. Тестові завдання. Концертна діяльність.






Початковий рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 з/п
Назва теми
Кількість годин
Теоретичні
Практичні
Загальні
1
Вступне заняття
-
-
2
2
Основи сольфеджіо
2
4
6
3
Вокальний ансамбль 
2
-
2
4
Артикуляційна гімнастика
-
10
10
5
Дикційний тренаж
-
10
10
6
Голосовий апарат співака
2
-
2
7
Розвиток образного мислення вокаліста
-
8
8
8
Професійні захворювання співака
4
-
4
9
Музика як вид мистецтва
2
-
2
10
Музика і кругозір
2
2
4
11
Музика і духовність
2
2
4
12
Засоби музичної виразності
6
-
6
13
Основи музичної грамоти
6
-
6
14
Класифікація співацьких голосів
4
2
6
15
Домутаційний період. Мутація. Післямутаційний період
4
-
4
16
Теорія звукоутворення
2
-
2
17
Розспівування
-
12
12
18
Співвідношення живописних образів в музиці
2
-
2
19
Українська народна пісенна творчість
4
-
4
20
Календарно-обрядові пісні
2
8
10
21
Історичні пісні, думи, балади. Козацькі, бурлацькі пісні.
2
2
4
22
Стрілецькі, повстанські пісні
2
2
4
23
Кобзарське мистецтво
2
2
4
24
Жартівливі пісні. Українські коломийки
2
4
6
25
Музично-дидактичні ігри в музиці
2
4
6
26
Світові композитори та музикознавці – засновники і творці музичного мистецтва
10
12
22
27
Формування творчої особистості дитини
2
-
2
28
Сценічна культура співака
2
6
8
29
Вивчення дитячих
естрадних пісень

-
34
34
30
Прослуховування музики. Слуховий диктант.
-
12
12
31
Підсумкове залікове заняття. Концертна діяльність.
2
6
8
Всього за рік:
74
142
216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.     Вступне заняття . (2 год.)
Ознайомлення з річним планом роботи, приладами та обладнанням студії. Техніка безпеки, організація робочого місця. Ознайомлення з розкладом занять вокально-естрадної студії. Загальні правила поведінки на занятті вокалу.
2.     Основи сольфеджіо. (6 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Робота над виразністю виконання фраз у пісні. Характеристика відкритого і прикритого звуку.
3.     Вокальний ансамбль. (2 год.)
Ансамбль як мала форма хорового колективу. Види ансамблю. Змішана вокальна група.
4.     Артикуляційна гімнастика. (10 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Основні методичні етапи роботи над тренувальними голосовими вправами.
5.     Дикційний тренаж. (10 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Дикційний тренаж з використанням скоромовок та артикуляційних ігор.
6.     Голосовий апарат співака. (2 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Робота голосового апарату у співі. Вплив шкідливих звичок на голосовий апарат співака.
7.     Розвиток образного мислення вокаліста. (8 год.)
Моральна свідомість співака. Робота над вправами. Перегляд відеоматеріалів.
8.     Професійні захворювання співака. (4 год.)
Види професійних захворювань співака. Білий звук, форсування, гнусавість. Дефекти голосу.
9.     Музика як вид мистецтва. (2 год.)
Три типи музики: пісня, танець, марш. Музичні ігри, ребуси, задачі, вікторини. Бліц-опитування вивченого матеріалу.
10.                       Музика і кругозір. (4 год.)
Навики сприйняття музичної творчості. Загальнолюдські почуття у музиці. Творча особистість співака. Тест «Самостійне мислення дитини». Музика та зорові образи. Перегляд відеофільму «Август Раш».
11.                       Музика і духовність. (4 год.)
Музика в житті людини. Духовна (церковна) музика. Музика для душі. Органічна музика. Прослуховування аудіозаписів.
12.                       Засоби музичної виразності. (6 год.)
Мелодика. Гармонія. Музична фраза. Речення. Музичні вправи, як засіб розвитку, покращення стану голосу, придбання технічних навиків та розвитку музично-слухових даних співака. Робота над вправами.
13.                       Основи музичної грамоти. (6 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Музичний темп. Ритм. Тривалості нот. Штрихи. Динамічні відтінки в музиці. Пауза. Знаки альтерації.
14.                       Класифікація співацьких голосів. (6 год.)
Визначення діапазону. Жіночі і чоловічі голоси. Теситурні особливості жіночих і чоловічих голосів. Практичні заняття.
15.                       Домутаційний період. Мутація. Післямутаційний період. (4 год.)
Домутаційний період. Мутація хлопчиків і дівчат. Особливості мутаційного періоду. Мутаційний процес: ізоляція, міграція. Класифікація мутаційного процесу. Мутагенез. Заняття вокалом під час мутації.
16.                       Теорія звукоутворення. (2 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Практика прикриття голосу. Практичні заняття.
17.                       Розспівування. (12 год.)
Ознайомлення з особливостями розспівування. Вокаліз. Розспівки на інтервали. Вправи для вироблення вокально-технічних навиків.
18.                       Співвідношення живописних образів в музиці. (2 год.)
Музика і живопис. Відтворення музичних образів в образотворчому мистецтві. Практичні заняття.
19.                       Українська народна пісенна творчість. (4 год.)
Музичні образи в народній творчості. Героїчний характер народних пісень. Національна символіка у творах музичного мистецтва. Прослуховування українських  народних пісень.
20.                       Календарно-обрядові пісні. (10 год.)
Історія виникнення календарно-обрядових пісень. Види календарно-обрядових пісень. Пісні весняного циклу: гаївки, веснянки, гагілки, риндзівки. Прослуховування та розучування пісень.
21.                       Історичні пісні, думи, балади. Козацькі, бурлацькі пісні. (4 год.)
Першоджерела виникнення історичних пісень. Історичні пісні: думи, балади, козацькі та бурлацькі пісні. Прослуховування та розучування пісень.
22.                       Стрілецькі, повстанські пісні. (4 год.)
Першоджерела виникнення стрілецьких і повстанських пісень. Прослуховування та розучування пісень.
23.                       Кобзарське мистецтво. (4 год.)
Історія кобзарства. Кобзарство – унікальне явище не лише української, а і світової культури. Носії кобзарського мистецтва. Прослуховування та розучування пісень.
24.                       Жартівливі пісні. Українські коломийки. (6 год.)
Історія виникнення жартівливих пісень. Види жартівливих пісень. Особливості українських коломийок. Прослуховування та розучування пісень.
25.                       Музично-дидактичні ігри в музиці. (6 год.)
Музично-дидактичні ігри як засіб розвитку музичних здібностей дітей. Види музично-дидактичних ігор. Практичні заняття.
26.                       Світові композитори та музикознавці – засновники і творці музичного мистецтва. (22 год.)
Життєвий і творчий шлях Л.Бетховена, Й.С.Баха, В.А.Моцарта, Ф.Ліста, Ф.Шуберта, Ф.Шопена, Е.Гріга, А.Вівальді, Д.Верді, Ж.Бізе. Прослуховування музичних класичних творів. Слуховий диктант. Бліц-опитування вивченого теоретичного матеріалу.
27.                       Формування творчої особистості дитини. (2 год.)
Творче мислення дитини. Тест «Тип обдарованості дитини».
28.                       Сценічна культура співака. (8 год.)
Основи та особливості сценічної культури співака. Робота над сценічним рухом та поставою. Практичні заняття.
29.                       Вивчення дитячих естрадних пісень. (34 год.)
Практичні заняття з обдарованими дітьми.
30.                       Прослуховування музики. Слуховий диктант. (12 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Слухання музики. Аналіз прослуханих музичних творів. Слуховий диктант.
31.                       Підсумкове залікове заняття. Концертна діяльність. (8 год.)
Підсумкове річне заняття. Оголошення результатів заліків. Планування роботи на літо. Концертна діяльність.




Основний рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


з/п
Назва теми
Кількість годин
Теоретичні
Практичні
Загальні
1
Вступне заняття
2
-
2
2
Основи сольфеджіо
4
8
12
3
Основи теорії музики
4
4
8
4
Дефекти голосу
2
-
2
5
Артикуляційна гімнастика
-
6
6
6
Дикційний тренаж
-
8
8
7
Атака звуку
2
-
2
8
Українська народна пісенна творчість
2
4
6
9
Любовна пісенна лірика
-
2
2
10
Календарно-обрядові пісні
2
2
4
11
Стилі та жанри музики
6
10
16
12
Історія вітчизняної вокальної школи
4
-
4
13
Творчість українських композиторів та музикознавців
6
6
12
14
Українське оперне мистецтво
4
2
6
15
Українська музична естрада
8
14
22
16
Основи естради
4
4
8
17
Історія світового музичного мистецтва
6
2
8
18
Світові композитори та музикознавці – засновники і творці музичного мистецтва
4
6
10
19
Практична робота над художнім розбором вокального твору
2
4
6
20
Основи сценічної мови
-
8
8
21
Сценічна культура співака
-
6
6
22
Акторська майстерність в роботі  вокального ансамблю
-
8
8
23
Основи сучасної хореографії та пластики
-
14
14
24
Вивчення дитячих естрадних пісень
-
30
30
25
Концертна діяльність
2
2
4
26
Підсумкове залікове заняття.
2
-
2
Всього за рік:
66
150
216


ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.     Вступне заняття . (2 год.)
Ознайомлення з річним планом роботи, приладами та обладнанням студії. Техніка безпеки, організація робочого місця. Ознайомлення з розкладом занять вокально-естрадної студії. Загальні правила поведінки на занятті вокалу.
2.     Основи сольфеджіо. (12 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Поняття про регістри. Резонатори та вокальна позиція. Прийоми звукоутворення та їх значення для художньо-виразного виконання. Висота. Динаміка. Робота над практичними вправами.
3.     Основи теорії музики. (8 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Акорд. Тризвук. Музичний стрій. Робота над практичними вправами.
4.     Дефекти голосу. (2 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Причини та механізм порушень голосу. Усунення дефектів голосу.
5.     Артикуляційна гімнастика. (6 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Основні методичні етапи роботи над тренувальними голосовими вправами. Практичні заняття.
6.     Дикційний тренаж. (8 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Практичні заняття (робота над скоромовками, лічилками, вправами).
7.     Атака звуку. (2 год.)
Поняття та особливості твердої та мякої атаки. Фізична і психоакустична природа атаки звуку.
8.     Українська народна пісенна творчість. (6 год.)
Значення народної пісні у професійній музиці. Народна пісня у творчості композиторів-класиків.
9.     Любовна пісенна лірика. (2 год.)
Пісні про кохання.  Пісні-романси. Ліричні пісні. Пісні про жіночу долю. Весільні пісні.
10.                       Календарно-обрядові пісні. (4 год.)
Купальські, русальні пісні. Обжинкові пісні.
11.                       Стилі та жанри музики. (16 год.)
Відмінність понять жанру і стилю. Різновиди стилів (авторський, національний, історичний). Функції стилю. Методи характеристики та атрибуції стилю. Класифікація жанрів. Функції жанрів музики (комунікативні, семантичні, тектонічні). Музичні жанри та історичні форми побутування музики.  
12.                       Історія вітчизняної вокальної школи. (4 год.)
Вокальна культура в хоровому співі. Історичні засади української вокальної школи. Українська музична культура ХVІІІ ст.
13.                       Творчість українських композиторів та музикознавців. (12 год.)
Життєвий і творчий шлях П.Чайковського, О.Скрябіна, М.Мусоргського, Г.Сковороди, С.Воробкевича, Д.Січинського, М.Леонтовича, Д.Степового, К.Стеценка, М.Вербицького, К.Данькевича.
14.                       Українське оперне мистецтво. (6 год.)
Життєвий і творчий шлях М.Лисенка. М.Лисенко – основоположник української дитячої опери. Прослуховування дитячих оперних творів М.Лисенка.
15.                       Українська музична естрада. (22 год.)
Представники естрадного вокального мистецтва України ХХ-ХХІ ст. Життєвий і творчий шлях Н.Яремчука, В.Івасюка, П.Дворського, С.Ротару, Р.Кириченко, Н.Матвієнко, М.Гнатюка, Т.Петриненка. Прослуховування музичних творів.
16.                       Основи естради. (8 год.)
Покликання артиста естради. Естрада, як компонент культурно-дозвіллєвої діяльності. Пісенні естрадні жанри. Практична робота.
17.                       Історія світового музичного мистецтва (8 год.)
Музичне мистецтво Епохи Середньовіччя. Музичне мистецтво Епохи Відродження. Музична культура ХVІІ ст. Музична культура. Західної Європи ХІІІ – ХVІІ ст.
18.                       Світові композитори та музикознавці – засновники і творці музичного мистецтва. (10 год.)
Життєвий і творчий шлях Д. Гершвіна, А.Шемберга, А.Веберна, Г.Берліоз.
19.                       Практична робота над художнім розбором вокального твору. (6 год.)
Аналіз музичного та вокального творів: художньо-стилістичний,  вокально-хоровий та музично-теоретичний аналіз твору. Діапазон вокальних партій та музичного супроводу. Динамічний план. Виконавський аналіз.
20.                       Основи сценічної мови. (8 год.)
Сценічна мова – показник акторського професіоналізму артиста. Еволюція сценічного мовлення. Розвиток сценічного мовлення в Україні. Основні вимоги до техніки сценічного мовлення. Практична робота.
21.                       Сценічна культура співака. (6 год.)
Основи сценічної культури. Формування сценічної культури у співака. Практична робота.
22.                       Акторська майстерність в роботі  вокального ансамблю. (8 год.)
Основи акторської майстерності на заняттях вокально-естрадної студії. Акторська етика. Практична робота.
23.                       Основи сучасної хореографії та пластики. (14 год.)
Формування системи уявлень, понять, знань про синкретичну та синтезовану сутність хореографічного мистецтва, емоційно-образну пластику і виразні танцювальні рухи як спеціальну мову хореографічного мистецтва. Практична робота над танцювальним супроводом до вокальних творів.
24.                       Вивчення дитячих естрадних пісень. (30 год.)
Практичні заняття з обдарованими дітьми.
25.                       Концертна діяльність (4 год.)
26.                       Підсумкове залікове заняття. Концертна діяльність. (2 год.)
Підсумкове річне заняття. Слуховий диктант. Оголошення результатів заліків. Планування роботи на літо. Концертна діяльність.





Вищий рівень, четвертий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п
Назва теми
Кількість годин
Теоретичні
Практичні
Загальні
1
Вступне заняття
2
-
 2
2
Основи сольфеджіо
-
4
4
3
Артикуляційна гімнастика
-
4
4
4
Дикційний тренаж
-
4
4
5
Робота над фонопедичними вправами
2
2
4
6
Історія вокального виконавства і педагогіки Галичини
6
-
6
7
Пісенність і мелодизм поезії Т.Г.Шевченка
2
2
4
8
Фольклор
2
6
8
9
Майстри української естради ХХІ ст..
8
12
20
10
Джазове музичне мистецтво
4
10
14
11
Майстри зарубіжної естради
ХХ-ХХІ ст.
6
10
16
12
Український музичний театр і кіно
4
10
14
13
Основи акторської майстерності
-
4
4
14
Музична драматургія
2
6
8
15
Основи сучасної хореографії та пластики
-
18
18
16
Прослуховування та аналіз музичних творів. Слуховий диктант
4
10
14
17
Основи шоу-бізнесу
4
-
4
18
Вивчення дитячих естрадних пісень
-
48
48
19
Іспити. Студійний практикум
4
16
20
Всього за рік:
50
166
216



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.     Вступне заняття . (2 год.)
Ознайомлення з річним планом роботи, приладами та обладнанням студії. Техніка безпеки, організація робочого місця. Ознайомлення з розкладом занять вокально-естрадної студії. Загальні правила поведінки на занятті вокалу.
2.     Основи сольфеджіо. (4 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Робота над музичними вправами.
3.     Артикуляційна гімнастика. (4 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Практична робота.
4.     Дикційний тренаж. (4 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Практична робота над вправами.
5.     Робота над фонопедичними вправами. (4 год.)
Основи фонопедії. Фонопедичні вправи для розвитку показників співочого голосоутворення. Практична робота.
6.     Історія вокального виконавства і педагогіки Галичини. (6 год.)
Становлення старогалицької пісні. Творчість галицьких композиторів другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Творчий шлях М.Вербицького, І.Лаврівського, В.Матюка, О.Нижанківського, Д.Січинського.
7.     Пісенність і мелодизм поезії Т.Г.Шевченка. (4 год.)
Особливості впливу творчості Т.Шевченка на різні види українського мистецтва. Виховування інтересу та любові до творчості Тараса Шевченка. Відкритий урок.
8.     Фольклор. (8 год.)
Поетика. Основи пісенного фольклору. Народні обряди та звичаї українського народу. Особливості вокального мистецтва Гуцульщини. Дослідницька робота.
9.     Майстри української естради ХХІ ст.. (20 год.)
Життєвий і творчий шлях М.Бурмаки, І.Білик, О.Білозір, С.Вакарчука, Гайтани, Н.Дзеньків, Р.Лижичко, В.Павліка, О.Положинського, О.Пономарьова, К.Цахес, О.Скрипки, Т.Кароль, Т.Чубая, Квітки Цісик, Ілларії, Злати Огнєвич, Сергія Василюка. Діяльність і творчий шлях гурту «Мандри», «Гайдамаки», «Кому вниз», «СКАЙ», «ТНМК», «Пікардійська терція», «Кораллі», «Шоколад», «Хорта» тощо.
10.                       Джазове музичне мистецтво. (14 год.)
Джаз як форма музичного мистецтва. Історія розвитку джазу. Ново орлеанський джаз. Свінг. Бібоп. Біг-бенд. Мейнстрім. Страйд. Кул-джаз. Джаз-фанк. Поширення джазу. Прослуховування джазової музики.
11.                       Майстри зарубіжної естради ХХ-ХХІ ст. (16 год.)
Життєвий і творчий шлях Мадонни, В. Х’юстон, С.Діон, Е.Іглесіас. Діяльність і творчий шлях зарубіжних гуртів Бітлз, Лінкін Парк, Еванесенс, Найтвіш та ін.
12.                       Український музичний театр і кіно. (14 год.)
Музика у театральних постановках, сценічних етюдах. Шумові ефекти. Перегляд відеозаписів музичних спектаклів та фільмів.
13.                       Основи акторської майстерності. (4 год.)
Повторення вивченого матеріалу. Практична робота над вправами.
14.                       Музична драматургія. (8 год.)
Першоджерела та витоки музичної драматургії. Основи музичної драматургії. Рок-музика в драматургії. Сценічна культура співака. Сценічний етюд.
15.                       Основи сучасної хореографії та пластики. (18 год.)
Формування системи уявлень, понять, знань про синкретичну та синтезовану сутність хореографічного мистецтва, емоційно-образну пластику і виразні танцювальні рухи як спеціальну мову хореографічного мистецтва. Практична робота над танцювальним супроводом до вокальних творів.
16.                       Прослуховування та аналіз музичних творів. (14 год.)
Слуховий диктант. Аналіз музичного та вокального творів: художньо-стилістичний,  вокально-хоровий та музично-теоретичний аналіз твору, діапазон вокальних партій та музичного супроводу, динамічний план, виконавський аналіз.
17.                       Основи шоу-бізнесу. (4 год.)
Основи шоу-бізнесу. Український шоу-бізнес. Сучасний стан і перспективи розвитку шоу-бізнесу.
18.                       Вивчення дитячих естрадних пісень. (48 год.)
Практичні заняття з обдарованими дітьми.
19.                       Іспити. Студійний практикум. ( 20 год.)
Підготовка та проведення підсумкового екзаменаційного заняття. Обладнання студії. Практична робота.


На початковому рівні навчання вихованці повинні знати:
- вимоги до співака вокально-естрадної студії;
- основи техніки співу;
- правила гігієни і охорони співацького голосу, професійні захворювання співака;
- особливості та допоміжні функції артикуляційної гімнастики;
- основи музичної грамоти, теорію звукоутворення;
- музичні знаки, терміни, засоби музичної виразності;
- історію виникнення української народної пісні;
- класифікацію співацьких голосів;
- правила роботи з мікрофоном.
        Вихованці повинні вміти:
- самостійно працювати над дикційним тренажем;
- співати в унісон;
- поєднувати художні образи літературного тексту з музикою;
- виконувати музичні вправи;
- застосовувати правильне дихання при співі;
- володіти основами артикуляційної гімнастики та дикційного тренажу;
- працювати над художнім виконанням пісні;
- створювати власний сценічний образ до пісні.
         На  основному рівні навчання вихованці повинні знати:
- основи професійного співу, сценічного руху;
- різні виконавські стилі у світовому та вітчизняному естрадному во­кальному мистецтві;
- основи сольфеджіо та теорії музики;
- особливості української народної пісенної творчості;
- стилі та жанри естрадної музики;
- історію вітчизняної вокальної школи;
- творчість українських композиторів та музикознавців;
- особливості українського оперного мистецтва;
- основи української музичної естради;
- історію світового музичного мистецтва.
            Вихованці повинні вміти:
- співати в ансамблі, з мікро­фоном та під фонограму;
- відображати рухами стиль музичного твору;
- виконувати твори з основного репертуару колективу;
- виконувати вправи із сольфеджіо;
- володіти основами артикуляційної гімнастики та дикційного тренажу;
- долати професійні та психологічні труднощі;
- робити художній розбір вокального твору;
- формулювати власну позицію щодо стильової та жанрової палітри музики;
- володіти основами сценічної культури й хореографії.
На вищому рівні навчання вихованці  повинні знати:
- стилі вітчизняного та світового естрадного мистецтва;
- професійні вимоги до учасників колективу;
- історію виникнення музичного мистецтва, його періодизацію та розвиток;
- основні правила роботи над фонопедичними вправами;
- історію вокального виконавства і педагогіку Галичини;
- особливості пісенності і мелодизму у творчості Т.Шевченка;
- творчий шлях майстрів української естради ХХІ ст.;
- творчий шлях майстрів зарубіжної естради ХХ-ХХІ ст.;
- відомості про український музичний театр і кіно;
- основи шоу-бізнесу.
Вихованці повинні вміти:
- створити образ та настрій засобами вокалу, пластики, акторської гри, костюма;
- створити стійке амплуа в ансамблі та власну манеру виконання;
- критично сприймати антихудожні твори та непрофесійне вико­нання;
- володіти основами сольфеджіо, артикуляційної гімнастики та дикційного тренажу;
- володіти співочим диханням, фразуванням, різноманіттям музичної мови, образів, сценічними та акторськими вміннями;
- співати чисто і злагоджено із суп­роводом та без нього;
- виконувати пісні з рухами;
- розрізняти музичні стилі та жанрові особливості музики у творчості українських та зарубіжних виконавців ХХІ ст.;
- володіти навичками джазового співу;
- володіти основами хореографії.





Орієнтовний перелік обладнання для організації роботи вокально-естрадної студії

Основне обладнання
Кількість, шт.
Музичні інструменти
Фортепіано
1
Маракаси
За необхідністю
Апаратура
Апаратура для концертного освітлення
За необхідністю
DVD-програвач
1
Мікрофон
2
Підсилювач звуку
1
Програвач міні дисків
1
Пульт мікшерний
1
Стійка для мікрофона
2
Тюнер
1
Шнури, кабелі, штекери,електрошнурові подовжувачі
За необхідністю
Навчально-методичні засоби
Музичні словники
За необхідністю
Науково-популярна і довідникова література з естрад­ного мистецтва
За необхідністю
Нотні пісенні збірники (партитура і голоси)
За необхідністю
Підручники з музичної грамоти, сольфеджіо, вокалу
За необхідністю
Допоміжні засоби
Зошити для нот за необхідністю. Зошити для запису пісенних текстів і завдань
В залежності від кількості дітей в групі
Альбом для малювання та кольорові олівці
В залежності від кількості дітей в групі
Одяг
Тренувальні та концертні костюми, взуття
За необхідністю




ЛІТЕРАТУРА

1.     Бєляєва Т., Шнурова Ю., Тарасова Н., Зінькова Г., Бернацький В. Інноваційні технології в музичній освіті.
2.     Ганзбур Г.І. Українські народні пісні «Засвіти свічку воскову», - Харків: ФОЛІО, 2003.
3.     Грабовецький Я. Пісня – життя моє, - Косів: Писаний камінь, 2006.
4.     Гнидь Б.П. Історія вокального мистецтва, - Київ: НМАУ, 1997.
5.     Гумінська О.О. Уроки музики, - Тернопіль: Богдан, 2007.
6.     Дорошенко Т. Розвиток творчих здібностей на уроках музики: методичні      рекомендації, - Київ:  Поч. школа, 2001.
7.     Дрожжина Н. Теоретико-методичні засади естрадно-джазового співу. – Харків, 2010.
8.     Євтушенко Д, Михайлов-Сидоров М. Питання вокальної педагогіки, - Київ: Мистецтво, 1963.
9.     Єкерт Я. 500 музичних загадок, - Москва, 1971.
10. Закон України «Про освіту» від 23.03.1996. № 100/96-ВР.
11. Закон України «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000. № 18/41-3.
12. Концепція позашкільної освіти та виховання, затверджена колегією Міністерства освіти України 25.12.1996.
13. Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти. Інформаційний збірник Міністерства освіти України, 1996.
14. Кващук В.Я. Пісенник, - Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.
15. Концепція позашкільної освіти. Інформаційний збірник Міністерства освіти України, 1996.
16. Ладухін Н.М. Одноголосне сольфеджіо, - Москва: Музика, 1988.
17. Лобас О. Чи знаєте ви музику?, - Київ: Музична Україна, 1968.
18. Маслій К.С. Виховання голосу співака, - Рівне: ЛІСТА, 1996.
19. Національна доктрина розвитку освіти, затверджена Указом Президента України від 17.04.2002. № 347/2002.
20. Постанова Кабінету Міністрів від 27.08.2010р. № 785 « Про затвердження Державної цільової соціальної програма розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року.
21. Пилипюк Г.  Пісенне джерельце, - Косів: Писаний камінь, 2007.
22. Проблеми педагогіки музичного мистецтва: Збірник науково-методичних статей / Упор. О.Я. Ростовський. – Ніжин: НДПУ, 2004.
23. Ростовський О.Я. Педагогіка музичного сприймання: Навчальний посібник. – К.: ІЗМН, 1997.
24. Рудницька О.П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти: Навч. посібник. – К.: ІЗМН, 1998.
25. Шкода М.Н. Традиції і свята українського народу, - Донецьк, 2007.



Свідоцтво
№ _____
про позашкільну освіту

Видане  __________________________
про те, що він (вона) навчався (лась)
з «___»_________ 20___ року до «___» ________20___ року
в Косівському районному Центрі дитячої творчості
у вокально-естрадній студії «Золотий Орфей».
Оволодів(ла) програмою вокально-естрадної студії
і одержав(ла) такі оцінки з фахових дисциплін
і навчальних курсів:

№ з/п
Назва
Оцінка
1.
Теорія музики

Відмінно
2.
Акторська майстерність.
 Основи сценічної мови

Відмінно
  3.
Народна пісенна творчість. Фольклористика

Відмінно
4.
Постановка голосу. Аналіз музичних форм

Відмінно
5.
Сольфеджіо
Добре

         Директор КРЦДТ                                                 Соколюк
                                                                           Мирослав Васильович

         Керівник                                                                  Морикіт
                                                               Світлана Мирославівна

М.П.                                                      

 «___»________ 20___ р.

    

Немає коментарів:

Дописати коментар